Jak zadbać o bezpieczeństwo na podjeździe?

6 listopad 2025  

Podjazd to nie tylko funkcjonalna przestrzeń przed domem – to strefa, która powinna być bezpieczna, a przy tym komfortowa dla użytkowników. Aby dobrze spełniał swoją rolę, należy go zaprojektować z uwzględnieniem kilku kluczowych aspektów. Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

 


 

Przyjmuje się, że podjazd przed budynkiem powinien być nieco większy od standardowego miejsca parkingowego. Jego minimalna szerokość to 2,5 do 3 metrów, a długość – 5 metrów. Oczywiście to absolutne minimum i im większą przestrzeń na niego przeznaczymy, tym manewrowanie będzie łatwiejsze i bardziej komfortowe. Ma to olbrzymie znaczenie w szczególności, jeśli garaż znajduje się poniżej poziomu ulicy, co zdarza się dość często w nowoczesnej zabudowie. Obecnie podjazdy najczęściej buduje się z kostek lub płyt betonowych, gdyż rozwiązanie to jest proste, trwałe i szybkie w wykonaniu, a sama nawierzchnia – łatwa w utrzymaniu. Jedynym technicznym ograniczeniem, na które warto zwrócić uwagę jest grubość elementów, z których budujemy nawierzchnię podjazdu. Powinna ona wynosić min. 6 cm, gdy mają na nim parkować samochody do 3,5 tony. Właściwie dobrana grubość kostek czy płyt gwarantuje odpowiednią wytrzymałość i brak pęknięć nawierzchni. Przy większej masie pojazdów grubość elementów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co pozwoli lepiej przenosić obciążenia. Każdy producent dołącza do swoich produktów kartę deklaracji użytkowych i tam znajdują się informacje o przeznaczeniu danego produktu – czy dedykowany jest do ruchu pieszego, lekkiego ruchu samochodowego dla pojazdów do 3,5t , czy samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5t. O ile budowa podjazdu w płaskim terenie nie nastręcza większych trudności, o tyle realizacja pochylni prowadzącej do garażu podziemnego wymaga znajomości kilku ważnych zasad. 


Pod górę zawsze trudniej

Przyjmuje się, że nachylenie nawierzchni (pochylni) podjazdu nie powinno przekraczać 25 proc. Jej szerokość natomiast nie może być mniejsza niż trzy metry. Dobrą praktyką są również wypłaszczenia, czyli płaskie odcinki na początku i na końcu zjazdu. Budowa pochylni, przy której można stosować również łuki (przy dużych różnicach w wysokości terenu) nie różni się zasadniczo od układania zwykłej nawierzchni. Trzeba zachować wysoką precyzję, rozmierzyć całość i zachować spadki. W przypadku pochylni do podziemnego garażu, należy zadbać o odpowiednie odprowadzanie deszczówki przez drenaż i odwodnienia. Szczególnie istotne jest miejsce znajdujące się w najniżej położonym punkcie, który zwykle jest umiejscowiony przy wjeździe do garażu. Chroni ono bowiem pomieszczenie przed zalaniem podczas ulewnych opadów. Zaleca się, żeby w pobliżu odwodnienia był osadzony kabel grzejny, który w okresie zimowym umożliwia roztapianie lodu. Powinno być ono również wyposażone w osadnik mułu służący do zatrzymywania zanieczyszczeń, ale przede wszystkim włączone do sieci kanalizacji deszczowej. Warto także zadbać o zabezpieczenie boków zjazdu w celu zatamowania napływu wody i zanieczyszczeń z otoczenia podjazdu. Można je wykonać na przykład z murków, pustaków betonowych czy obrzeży. W przypadku płaskich podjazdów odwodnienia i zabezpieczenia boków nie będą miały tak dużego znaczenia, ale również należy o nie zadbać. W obydwu przypadkach, aby ograniczyć napływ wody, warto rozważyć zastosowanie ażurowych płyt betonowych, które samoczynnie odprowadzą część wody do gruntu. 


Naturalne odwodnienie

Kostki ażurowe to rozwiązanie, które wspiera naturalną retencję wody. Dzięki swojej budowie umożliwiają infiltrację wody do gruntu, ograniczając ryzyko zalania i przeciążenia systemów kanalizacji deszczowej. Co istotne, nie wymagają dodatkowych instalacji odwodnieniowych - upraszcza to realizację i obniża koszty budowy podjazdu. Przykładem są ażurowe kostki Polbruk Ekotetka i popularna Meba, które zapewniają powierzchnię biologicznie czynną na poziomie odpowiednio 15% i 40%, a jednocześnie spełniają wymagania techniczne dla lekkiego ruchu samochodowego. Wśród dostępnych na rynku płyt ażurowych, najwyższym udziałem powierzchni biologicznie czynnej, bo do aż 50%, może pochwalić się płyta Ekotech. Warto też zwróć uwagę na kostkę Ekol dedykowaną na podjazdy dla samochodów powyżej 3,5t. Jej powierzchnia biologicznie czynna wynosi 27%. Dzięki kompatybilnym wymiarom kostek ażurowych z klasycznymi kostkami brukowymi, można je łatwo łączyć w spójne kompozycje. Ażurowe nawierzchnie są polecane przez fachowców, ponieważ są praktycznym rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo użytkowania podjazdu w warunkach intensywnych opadów, a równocześnie są wyrazem troski o środowisko naturalne.  Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy zbudować bezpieczny podjazd? 


Antypoślizgowa nawierzchnia

Wybierając kostkę lub płyty na podjazd warto przyjrzeć się wykończeniu i wielkości elementów do budowy nawierzchni. W kontekście wyboru kostek ażurowych nie ma to większego znaczenia, ale w przypadku pełnych już może być istotne. W większości dostępnych produktów wykończenie płyt i kostek betonowych jest gładkie. Można je bezpiecznie stosować na podjazdach, ale większą przyczepność kół pojazdu zapewnia szorstka i teksturowana nawierzchnia. Takie wykończenie mają na przykład wielkoformatowe płyty Plano Mix (30×80, 40x80 i 50x80 cm) o fakturze drobnopłukanej, dostępne w dwóch melanżowych szarościach: inez (jasny odcień) i ardo (ciemny). Ciekawą propozycją wydają się także niewielkie kostki o płukanej fakturze, takie jak Avanti (7,3/5,3×9,1; 8,3/6,3×9,1; 9,3/7,3×9,1; 10,3/8,3×9,1 oraz 11,3/9,3×9,1 cm) czy Napoli (7x14; 14x14; 21x14 cm). Obydwie w tej fakturze są dostępne w dwóch kolorach – szarym i grafitowym, a Avanti dodatkowo w brązowym. Fakturę płukaną mają też nieco większe kostki Trento (13,9×10,4; 13,9×13,9; 13,9×15,7; 13,9×17,4; 13,9×19,2; 13,9×20,9 cm) i Ideo (24×12; 24×16; 30×16; 30×20; 40×20 cm) oraz Ideo w wersji bianka, ritmo, inez i ardo. Małe i średnie elementy zapewniają dodatkową korzyść na pochyłych podjazdach - poza chropowatą, zwiększającą przyczepność strukturą, liczba „fug” pomiędzy nimi jest stosunkowo duża, co dostarcza dodatkowego punktu podparcia dla opon samochodów. Podjazd zimą staje się przestrzenią szczególnie wymagającą - niska temperatura, opady i oblodzenie mogą znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jego użytkowania. Co można zatem zrobić, aby w warunkach zimowych zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z podjazdu? 


Dobre rozwiązania na zimę!

Tu od razu nasuwają się dwa rozwiązania – systemy antyoblodzeniowe i dobre oświetlenie. Te pierwsze cieszą się dużą popularnością zwłaszcza w regionach, gdzie zimy są dłuższe i śnieżne. Wynika to z czystego pragmatyzmu inwestorów, którzy w ten sposób chcą zaoszczędzić cenny czas i uniknąć pracochłonnego odśnieżania. Ważnym aspektem jest również dbałość o nawierzchnię i jej poprawną eksploatację. Systemy grzejne umiejscowione pod podjazdem czy chodnikiem rozpuszczają śnieg i lód, który w dłuższym okresie może mieć destruktywny wpływ na jego stan. Pozwala to również uniknąć stosowania soli, która często powoduje nieestetyczne wykwity oraz wpływa negatywnie na środowisko. Gdy zdecydujemy się na takie rozwiązanie warto rozważyć zastosowanie automatyki, która będzie uruchamiać system wtedy, gdy jest to potrzebne, co jest dużą oszczędnością. Trzeba też pamiętać, że rodzaj systemu antyoblodzeniowego należy dostosować do budowy podjazdu. W przypadku krótkich konstrukcji o małym nachyleniu zaleca się stosowanie mat lub kabli grzejnych układanych na szerokość rozstawu kół samochodu. Jeśli natomiast podjazd jest długi, mocno nachylony lub charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu, specjaliści zalecają ułożenie systemu na całej powierzchni. Warto także zadbać o jego dobre oświetlenie. Wie to każdy, kto choć raz manewrował samochodem na nieoświetlonym parkingu. Linie naprowadzające można wmontować bezpośrednio w nawierzchnię i dodatkowo umieścić oświetlenie średnie i wysokie tak, żeby było jasno na całym podjeździe. Aby zaoszczędzić, warto zainwestować również w czujniki, które będą uruchamiać oświetlenie tylko wtedy, gdy wykryją ruch. 


Wygląd też się liczy

Choć trwałość i bezpieczeństwo podjazdu są kluczowe, nie można zapominać o jego estetyce. To właśnie podjazd często jako pierwszy wita domowników i gości, stając się wizytówką posesji. Odpowiednio dobrane formaty, faktury i kolory nawierzchni mogą podkreślić charakter architektury budynku, harmonijnie współgrać z ogrodem lub stanowić kontrastowy akcent. Na podjeździe bardzo efektownie prezentuje się długa i wąska (28x7cm) kostka Polbruk Metrik. Występuje ona w dwóch fakturach – gładkiej i obijanej, modnych szarościach i kolorze rdzawej blachy – korten. To, co wyróżnia ją spośród innych kostek dedykowanych na podjazd, to możliwość ułożenia jej w elegancką jodełkę.  Warto też zwrócić uwagę na kostki Toledo, Triada i Commix. Toledo i Commix umożliwiają tworzenie atrakcyjnych mozaikowych układów, które dobrze komponują się z niemal każdym stylem. Triada, dzięki trzem zróżnicowanym formatom, pozwala na swobodne kształtowanie nawierzchni i dopasowanie jej do charakteru posesji. Dodatkowym atutem jest możliwość łączenia jej z kostką Ekotriada, która nie tylko efektownie się prezentuje, lecz także zapewnia 14% powierzchni biologicznie czynnej.


Reasumując, projektując podjazd – zwłaszcza prowadzący do podziemnego garażu – warto zwrócić szczególną uwagę na detale, które realnie wpływają na bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Dobór odpowiednich elementów, skuteczne odwodnienie, systemy antyoblodzeniowe oraz odpowiednie oświetlenie z czujnikami ruchu to rozwiązania, które zwiększają funkcjonalność nawierzchni i minimalizują ryzyko w trudnych warunkach atmosferycznych. Bezpieczny podjazd to nie przypadek – to rezultat świadomych decyzji projektowych, które przekładają się na komfort codziennego użytkowania przez cały rok.


…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Polbruk S.A. – to jeden z liderów w produkcji kostki brukowej, płyt betonowych oraz małej architektury w Polsce. Stanowi część międzynarodowego koncernu CRH plc – jednego z kluczowych dystrybutorów materiałów budowlanych na świecie. W ofercie Polbruk znajdują się produkty z segmentów – Kostki i płyty, Architektura oraz rozwiązania przemysłowe, wykorzystywane do budowy placów, deptaków, parkingów i chodników w całej Polsce. Polbruk SA jest laureatem nagrody Superbrands Polska 2020. 

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA: